Jak dobrze wykonać spot reklamowy swojej firmy?
Odpowiednia reklama dla naszej firmy może okazać się kluczowa dla jej dalszego rozwoju czy też po prostu dalszego istnienia na rynku. Wiele branż posiada na tyle silną konkurencję, że nie można pozwolić sobie na chwilę przerwy, nieustannie trzeba się rozwijać, doskonalić i szukać sposobów na zdobycie nowych klientów. Reklama jest jednym z takich sposobów. Dobrze wykonana zaprocentuje tysiącami udostępnień i „lajków” nie tylko w naszym kraju, ale też za granicą.
Reklama audiowizualna – czy to najlepszy sposób na reklamę?
Według portalu polskiej reklamy wizualnej www.signs.pl statystki dotyczące czytelnictwa oraz czasu spędzanego przed ekranem telewizora lub komputera dobitnie pokazują, jaki rodzaj przekazu wolimy. Tekst jest bardziej absorbujący niż obraz i wymaga skupienia oraz użycia wyobraźni, nawet jeśli jest opatrzony grafikami. Nieco łatwiej jest z nagraniami, w których absorbowanie treści zostaje ułatwione przez modulację głosu. Jednak zdecydowanie najlepiej radzimy sobie ze zrozumieniem tego, co widzimy i słyszymy, co w przypadku reklam oznacza, że największą siłę przebicia ma reklama audiowizualna. Półminutowy spot reklamowy może przekazać tyle samo lub więcej co tekst, którego przeczytanie zajmie np. minutę, a obraz towarzyszący dźwiękowi ułatwia przyswojenie sobie treści. Dlatego właśnie dobrze wykonany film reklamowy może okazać się drogą do sukcesu w pozyskiwaniu klientów i da firmie szansę na znaczny wzrost sprzedaży oraz świadomości marki w umysłach konsumentów, nawet tych, którzy nie są akurat zainteresowani naszym produktem.
Czy każdy spot reklamowy może być udany?
Oczywiście, że nie. Wiele firm zdaje sobie sprawę z siły przekazu filmów reklamowych, ale tylko nieliczne potrafią to naprawdę dobrze wykorzystać. Kultowe reklamy pamiętamy nawet po latach, a te, które są nudne, stereotypowe i nie mają w sobie żadnej ciekawej treści zapamiętamy, na krótko, wyłącznie gdy uporczywie będą pojawiać się na ekranie. Najlepsze reklamy mogą uzyskać zasięg międzynarodowy, przykładem jest świąteczna reklama pewnej polskiej platformy handlowej, która została wyświetlona w Internecie kilkanaście milionów razy i w wersji skróconej została pokazana w polskiej telewizji. Dobra reklama to nie tylko czysta treść i sztandarowy slogan, ale także historia i emocje, które sprawiają, że sami, z własnej woli, oglądamy jakiś spot kilka lub kilkanaście razy i polecamy go swoim znajomym. Jak pewien znany zagraniczny serwis informacyjny, który o powyższym krótkim filmie powiedział, że tak właśnie powinno się robić świąteczne reklamy. Ludzie uwielbiają historie, to one sprawiły, że jesteśmy dziś tak rozwiniętym gatunkiem, dlatego w sprzedaży według strony www.loffstudio.pl naszego produktu pomoże nam reklama, którą cechuje:
- ciekawa historia,
- plot twist,
- poczucie humoru,
- emocje,
- poruszanie ważnych tematów.
Kto pomoże w stworzeniu reklamy idealnej?
Czasem wystarczy nietypowe ujęcie tematu, ciekawy pomysł na jedną scenę, a następnie jej udana realizacja. Reklama nie musi być wybitna, żeby była dobra, ale nie może też być miałka i nieciekawa, powtarzająca to samo, tak samo, jak już to widzieliśmy dziesiątki razy przy podobnych produktach. Szukając pomysłu na reklamę w formie spotu powinniśmy się zwrócić do profesjonalistów, którzy już odnieśli sukces na tym polu. Nie patrzmy na ceny – one niekoniecznie odzwierciedlają kreatywność i skuteczność osób, które zajmą się naszą reklamą. Większe firmy mogą mieć całe działy zajmujące się produkcją spotów reklamowych, jednak zwykłe przedsiębiorstw korzysta z usług, które oferuje np. studio filmowe specjalizujące się w reklamach. Twórcy naszej reklamy powinni być, przede wszystkim, kreatywni, samokrytyczni, myślący nieszablonowo. Muszą potrafić ocenić, co w reklamie się sprawdzi, a co jest zbędnym wypełniaczem, co buduje napięcie, a co niepotrzebnie odciąga uwagę widza. Warto od razu przygotować dwie wersje filmu, krótszą dla telewizji i dłuższą, która trafi do sieci, gdzie w jej spopularyzowaniu pomoże agencja social media. Czytając na stronie mondaypr.pl dowiadujemy się, że dzięki temu można zyskać szansę na dotarcie do bardzo szerokiego grona odbiorców.
Wykonanie spotu reklamowego – każdy element ma znaczenie
Stworzenie reklamy wcale wiele nie różni się od stworzenia filmu. Reklama jest co prawda jednowątkowa, ale ma zaledwie kilkadziesiąt sekund, żeby sprzedać produkt w ciekawej otoczce. Są tu jednak inne cechy wspólne z filmami: obecność aktorów, którzy powinni umieć dobrze odegrać swoja rolę, odpowiednie oświetlenie, dialogi, podział na sceny, praca ze światłem i kolorami… Specyficzna stylistyka w reklamie może stać się jednym z ważniejszych czynników, które zadecydują o jej sukcesie. Nie zapominajmy też o muzyce: podkład muzyczny ma istotne znaczenie dla całości. Według strony www.royaltyfreeheaven.com Podkreśla klimat filmu, zwraca uwagę na konkretne elementy, buduje nastrój i napięcie. Wykorzystanie konkretnej piosenki lub utworu klasycznego wzbudzi równie konkretne skojarzenia u widza. Dobrze dobrana muzyka do reklamy z powodzeniem pomaga w budowaniu historii i łączeniu jej elementów w spójną całość. Obecnie nie ma problemu ze znalezieniem gotowego utworu lub też zamówieniem napisania i nagrania czegoś, co idealnie będzie współgrało z treścią reklamy. Miejmy na uwadze, że każdy element spotu reklamowego zasługuje na podobną uwagę, żadnego nie można pomijać jako mniej istotnego, ponieważ wszystkie muszą być dobrze zgrane, aby razem dały ciekawy efekt.
Podsumowując
Jak widać, stworzenie naprawdę dobrej reklamy tylko teoretycznie jest proste. Składa się na nią wiele części, które są równie ważne i dopiero gdy każda z nich stoi na odpowiednim poziomie można osiągnąć sukces. Jednak warto pamiętać o celu, jaki stoi przed spotem reklamowym: dotarcie do jak największego grona odbiorców. Jeśli odniesie on sukces, firma zyska wielu nowych klientów i stanie się znacznie lepiej rozpoznawalna dla tysięcy ludzi, którzy w przyszłości chętniej skorzystają z jej oferty.